Powered By Blogger

mandag den 26. november 2012

Møllehuset, Thisted

Vi har i dag hørt et oplæg fortalt af Conny som er sygeplejerske i Møllehuset. Conny er uddannet på sygeplejer skolen i Thisted. Conny har arbejdet i Møllehuset i 4 år, og var i startet ansat i en pædagogstilling da det var det der var brug for. Efter et halvt års tid blev hun så sygeplejerske i Møllehuset.

Beskrivelse:
Hjemmeside for Møllehuset: http://www.thisted.dk/sitecore/content/Institutioner/institution/moellehuset.aspx
Møllehuset er et bo-tilbud til svært handicappede, både fysisk og psykisk. De har 14 pladser, hvor af de 3 er faste pladser, resten aflastning. Møllehuset opstartede i 1883 og i 2002 fik de et større hus. I møllehuset er der mange forskellige stillinger. Der er sygeplejersker, Social og sundhedsassistenter, pædagoger, ergoterapeuter, pedel, kontorassistenter, rengøringsassistenter, 2 udviklingshæmmede (en der hjælper pedellen og en der kommer og gør legetøj rent).
Der er kun to medarbejdere fra morgenen af der skal hjælpe dem op - dog behøver det ikke være pædagoger, det er bare to medarbejdere.
Hvert barn har deres egen værelse, da det fungere som et hjem. Møllehuset er delt op i to grupper, og hver gruppe er delt op i to hold og hver hold har en stue, et køkken og 2 badeværelser. 

Samarbejdspartnere:
Møllehuset har mange samarbejdspartnere f.eks. PPR (Pædagogisk psykologisk råd), sagsbehandlere, læger, specialtandlæger. Speciallæger kommer til dem i huset for at undersøge dem, i stedet for de skal bruge tid og ressourcer på at tage på sygehuset med dem alle.

Stimuli:
I møllehuset har de et hvidt rum hvor de kan stimulere deres sanser. De har også et musikrum hvor sanserne kan stimuleres ved hjælp af en seng med musik. De har kuglerum, massagerum og en stor sal med hængekøjer og bolde m.m. Fys træning er meget vigtig i det daglige og der bliver brugt meget tid på det

Børnene:
Der er mange diagnoser at finde i Møllehuset f.eks. Down Syndrom, svagt seende og hørende, autisme, m.m.
Deres børnesyn i Møllehuset er at alt liv har værdi. Uanset hvor dårlig og handicappet man er, har man værdi. Man arbejder for at man har glade børn i hverdagen. Der skal være rart og hyggeligt at være. Børnene skal have et godt liv og have værdi i hverdagen. Der er mange stjernestunder i hverdagen, som bliver fotograferet og tilføjet til deres historier.
Hvert enkelt barn er unikt, og har nogle ressourcer som bliver understøttet. I hverdagen får de nærhed, tryghed og der er plads til det enkelte barn. Barnet skal have indflydelse på sit eget liv - man er selv på lige fod med barnet, barnet er ligeværdig.

I dagligdagen laver de alt det en "almindelig" familie laver. De går ture, kommer med i køkkenet, kommer i skoven, tager toget til f.eks. Hurup for at hygge sig. De holder både fastelavn, halloween, almindelig dansk jul og nytår. De holder sommerferie med gang i - for børnenes skyld og de nyder det!

Møllehuset er meget struktureret. I hverdagen er der nogle faste rutiner så børnene kan finde ud af hvad de skal og ikke blive stressede over dette. Man har fundet ud af at struktureret pædagogik giver en rolig hverdag.

Arbejdsmetoder:
De benytter Maslows behovspyramide.

 I bunden har man alt det basale så som mad, varme, væske, sanitet m.m. Hvis dette ikke er i orden kan man ikke arbejde med et menneske. F.eks. hvis man får et barn ind der er underernæret, skal man først rette op på dette før man f.eks. kan begynde at arbejde med adfærdsproblemer.

Det er rigtig vigtigt at man arbejder anerkendende med børnene, da ellers noget ikke kan fungere. Man skal have en positiv relation til barnet, da handicappede børn ikke kan arbejde med mennesker de ikke har en positiv relation til.

De arbejder meget med isbjerget/måltrappen. Eks. Hvis et barn hurtigt bliver stressede og ikke fungere laver man et isbjerg - for at undgår stress skal man aldrig nå toppen af isbjerget. Her går man ind og kigger på hvilke situationer der går barnet stresset og undgå denne. 

Man har en grundig indsigt i barnet med hensyn til diagnoser og historien bag. Man opsamler meget viden om diagnoserne så man kender got til den. Viden både på det personlige og videnskabelige plan. - Barnets historie er meget vigtig.

En gang om året får de foretaget Kuno-Beller-testen. I denne test bliver de testet i:
- kropsbevidsthed
- omverdensbevidsthed
- social-følelsesmæssig udvikling
- leg
- sproglig udvikling
- tankemæssig udvikling
- grovmotorik
- finmotorik

Dokumentation:
En gang om året bliver der afleveret et behandlingsoplæg om hvert barn som har et omfang på ca. 20 sider. Den indeholder blandt andet:
- Hvad er det de gerne vil arbejde med barnet med
- Hvad er der sket siden sidst
- Kardex (Som er oversigt over hvad de har spist, hvor meget de har spist, om de har gang i maven, oplevelser, hvorfor barnet er glad/vred)
- individuelle observationer og analyser - (Hvorfor er drengen pludselig udad reagerende?)

Min reflektion:
Jeg synes et hus som Møllehuset er et meget spændende hus da det har med børn at gøre som vi måske ikke alle forstår. Jeg synes det er dejligt at høre hvordan de får huset og dagligdagen til at fungere så "almindeligt" som muligt. Det lyder super spændende med  stimuli-rum hvor de kan få slappet af og stimuleret sig selv. Man kunne virkelig mærke på Conny hvor livsbekræftende det er at arbejde sådan et sted. Glæder mig  til at finde ud af om det er noget for mig, da det er spændende med nogle udfordringer i hverdagen hvor svaret måske ikke ligger lige for fødderne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar